Design, creatie en technologie: ATEE & PerfectStorm

Afgelopen week vond de ATEE-Winterconferentie plaats in Utrecht, georganiseerd door de HU. De tweede dag van de conferentie ging samen op met PerfectStorm 2018. Dat leverde een afwisselend programma met design, onderzoek, creatie en veel technologie op. Het decor – de Pastoefabriek in Utrecht – versterkte dat “nieuw, spannend, creatief’ gevoel.

Wat we zagen en hoorden: schommelen in de Grote kerk van Groningen met VR, de Escape Room met Joris Koot, en een Escape Room beleving, Hologrammen, ludodidactiek, narratives, 21st century skills, nieuwe technologie in scholen en natuurlijk sessies over het ontwikkelen van je eigen onderwijsinnovatie. Een soort pressure cooker. Heerlijk.

Eén van de sessies ging over chatbots in het onderwijs. Een chatbot, zegt Wikipedia, is een geautomatiseerde gesprekspartner. Een chatbot neemt deel aan een getypte conversatie; zoals een eenvoudige vraag-antwoord dialoog. De conversatie kan meer personen betreffen, de chatbot kan een vraag stellen, als bijv onderdeel van een quiz, of in reactie op een antwoord. Nu nog staan chatbots in de kinderschoenen, maar er lijkt potentieel te zijn voor bredere toepassing van chatbots in het onderwijs.

Jaap Koelewijn werkt samen met Archimedes vanuit zijn bedrijf Helpr aan de ontwikkeling van de chatbot. Koelewijn heeft Helpr ontwikkeld vanuit zijn studiebegeleidingsbedrijf. Zijn doel is om de student te helpen in hun leerproces. De vele repeterende vragen die gesteld worden vragen tijd van de docent die ook anders gebruikt kan worden. “Zou dat makkelijker kunnen? Hoe kun je ervoor zorgen dat die vragen al beantwoord zijn zodat de docent zich vooral kan focussen op verdieping, op vragen naar het werkelijke probleem?” vroeg Koelewijn zich af. Dat leidde tot het gaan onderzoeken naar de mogelijkheden van chatbots.

Afgelopen vrijdag presenteerde Jaap de eerste stap in de ontwikkeling van de chatbots. Met nadruk een eerste stap: het doel is om een chatbot te ontwikkelen die een (semi-)dialoog kan voeren met de student. Waarbij ook didactiek in rol in krijgt. Het begin van de ontwikkeling is het verzamelen van content rondom een bepaald onderwerp en de vragen daarop. Dat is nu gebeurd voor één onderwerp van de kennisbasis Natuurkunde. Hierna worden alle vragen en didactische aanwijzingen verzameld.

Die dialoog aangaan, dat is het doel. Zoals gezegd, zover zijn we nog lang niet. We experimenteren in dit proces en kijken uiteraard kritisch mee: want, hoever ga je daarin door? Bovendien zijn de onderwerpen breed, de materie is enorm, dus moeten we keuzes maken over wat er wel of niet in de database wordt gezet. En zeker willen we vervolgens onderzoeken of het werkt of niet en wat het oplevert. Wat we willen is onderzoeken of het werk van een docent effectiever ingezet kan worden: en dat is de echte verdieping aanbrengen en kijken naar het leerproces. Een goede begeleider werkt nu eenmaal beter dan welke chatbot dan ook. Het (weinige) onderzoek tot nu toe naar chatbots is kritisch: vervang je menselijk contact door chatbots, dan kun je het schudden met de motivatie van studenten (Fryer, Ainley, Thompson, Gibson, & Sherlock, 2017). Misschien is dat maar goed ook. Maar wat kan het wél opleveren? Dat is nou net wat we aan het uitproberen zijn.