HU Bibliotheek: blended werken stimuleert crossovers

Wat kan een bibliotheekmedewerker nu hebben aan een training blended? Ze zijn toch geen docent? Niets is minder waar, bleek gedurende de training die FE-docent Edith Peeters en blended-voorloper de afgelopen weken aan hen gaf. Ze kwamen erachter dat de bibliotheek-expertise een nieuwe functie toevoegt aan de HUbl: crossovers.

Altijd maar bezig met het verbeteren van hun dienstverlening, die bibliotheekmedewerkers.  Om docenten nog beter te kunnen begrijpen en te adviseren, wilden zij een training blended learning.‘Pressurecooker’gewijs werd in drie dagdelen de blended didactiek met hen besproken. Natuurlijk op een blended wijze.

Bianca Pannekoek en Robert Hoeksema kijken terug: “We zitten middenin een hectische tijd naar de aanloop van de inrichting van een centrale HU bibliotheek (in 2017). Deze zomer gaan we daarom de drie collecties van de FG, FMR en ILC inhuizen bij de bilbiotheek van de FE.  Daar zijn vorige zomer de FCJ en FEM bibliotheken al in ondergebracht. Dat is een grote operatie die voor medewerkers en studenten verhoging van kwaliteit en service op een plek samenbrengt. Nu de HU in rap tempo overgaat op blended werken, willen wij daar ook graag in meegaan. We geven al  sinds jaar en dag lessen o.a. over zoekmethodieken en auteursrecht. Het doel is om na de zomer deze lessen deels of geheel blended te hebben gemaakt en door dat te doen ook beter kunnen begrijpen welk materiaal een docent daarbij nodig heeft. Deze cursus heeft daartoe een goede aanzet gegeven.”

Echte bibliotheekvragen die gedurende de dagen naar boven kwamen zijn: de vindbaarheid, de zoekfunctie binnen de cursus en het omgaan met privacy. Zaken waar de facultaire key users zich over gaan buigen. Bianca: “Wij vonden het geweldig om te zien wat er allemaal is ontwikkeld; voor jouw cursus kun je regelmatig ook uit andere cursussen putten. En die zijn via HUbl eenvoudig toegankelijk.  Precies hier zit dan ook de meerwaarde: het maken van crossovers gaat zo veel eenvoudiger en HUB kan daarbij verder aanvullen.” Overigens zijn ze zelf een levend voorbeeld van een crossover: Marleen Nijhuis werkt ook als key user bij de FE en Corleen Knieriem denkt mee binnen het programma onderwijsinnovatie.

Opvallend vonden Bianca en Robert de grote mate van vrijheid die je krijgt met de course builder: als co-creator krijg je dezelfde ‘rechten’ als de docent, terwijl de inbreng vaak beperkter zal zijn. Maar als je zou willen, zou je een complete cursus kunnen veranderen, dat is nogal een risico. Ook werden zij geconfronteerd met de heikele punten waar een docent zoal tegenaan loopt: studenten die opdrachten niet maken. Wat doe je dan? Alsnog de stof uitleggen, of trek je je niets aan van het al dan niet voorbereiden van de student? Dit gesprek kwam snel naar boven. Ze hebben de parallel tussen de docent- en studentpositie aan den lijve ervaren en konden daardoor op een kritische wijze met deze vragen aan de slag.

Stap-voor-stap

Bianca en Robert zagen veel mooie voorbeelden van een blended cursus.  “Al die ronkende voorbeelden kunnen verlammend werken. Het hoeft niet allemaal juichend, denk eerst goed na over wat je waar wilt zetten, wat je in de les gaat doen en wat je thuis voorbereidt. Een gelikte versie komt vanzelf wel: dat hoeft niet meteen helemaal perfect te zijn.”

HU medewerkers gaan op korte termijn de uitkomsten van de cursus ervaren: er zijn kennisclips gemaakt over auteursrecht, streaming, instructie zoeken en over regels tav literatuurverwijzingen (APA). Ook is er een algemeen filmpje gemaakt over wat de HUB doet tav onderwijsinnovatie.

Een eerste stap is gemaakt om gezamenlijk het werken via HUbl verder vorm te geven. Kortom, de cursus heeft HUB geïnspireerd en aangezet tot vernieuwingen.