Leren lesgeven met ICT: de lerarenopleider als rolmodel – Dé onderwijsdagen

Wie is die leraar die ICT goed inzet in het onderwijs? Moet die alle tools en apps kennen? Of gaat het alleen om het kunnen zoeken naar digitale informatie? Gaat het om het volgen van leerlingen, of het feedback geven? Om het LMS? Er zijn vele mogelijkheden voor de toepasbaarheid, wat je ook overal terug ziet komen.

Op Dé Onderwijsdagen zie je veel ‘technologie en flexibilisering’ dit jaar. Niet geheel onlogisch: technologie kan een enorme bijdrage leveren aan een optimalisatie van het onderwijs. Een mooi overzicht hiervan vind je in het trendrapport van SURF, waarin 13 technologische trends staan beschreven, verdeeld in drie categorieën: technologieën die bijdragen aan didactische verrijking, aan organiseren van flexibiliteit en die adaptief leren mogelijk maken. In schema hieronder:

surf-illustratie_13trends2016_def

Nu we de trends hebben, is het ook relevant om te gaan kijken wat dat betekent voor de leraar. Op de derde dag (9 november) van Dé Onderwijsdagen heeft de Voorlopersgroep ICT in onderwijs een interactieve workshop hierover. We creëren gezamenlijk een rolmodel van de leraar en de lerarenopleider: hoe ziet die eruit? Welke competenties moet hij/zij hebben? Wat betekent dat voor de startende leraar, of de ervaren leraar, voor de lerarenopleider?

Help ons mee om die ideale omschrijving te vinden! We gaan voornamelijk uit van de kennisbasis ICT, die we koppelen aan de verschillende soorten leraren.