Lesson Study: onderwijs ontwikkelen en ervan leren

Praten over onderwijs, is iets waar je docenten altijd toe kunt verleiden. Niets zo aantrekkelijk als dat, lijkt het wel, hoewel een ijsje in dit weer er ook goed ingaat. Vaak is er te weinig tijd om echt door te praten over ‘het’ of ‘jouw’ onderwijs. Met de in gang gezette innovatie binnen de opleidingen is er wel meer behoefte aan. En wat voor naam deze groepsgesprekken dan precies hebben is niet zo relevant meer: een community, een lab of een professionele leergemeenschap. Vandaag werd ik gewezen op iets vergelijkbaars, maar met een net meer gestructureerder aanpak: de Lesson Study. Iets wat (tuurlijk!) je ook in blended vorm kunt hanteren.

Felix van Vugt (Universiteit Utrecht, lerarenopleider, vakdidacticus maatschappijleer en promovendus) heeft over het spreken en sparren over onderwijs een mooi blog geschreven: “Lesson Study is een beproefde methode om met collega’s van hetzelfde vak onderwijs te ontwikkelen en daarvan te leren. Samen ontwerpen, evalueren en verbeteren ze een les, waarbij de focus ligt op het leren van de leerlingen en niet zozeer op het functioneren van de docent.”. En: “…Daarom zijn wij gaan zoeken naar een slimmere manier van organiseren waarmee we individuele docenten in staat stellen om bovenschools met vakgenoten een Lesson Study te doen.” Lees zijn hele blog maar en vooral: geef gehoor aan zijn oproep om mee te doen aan de pilot.

Bij de HU zijn we er al mee begonnen, op bescheiden schaal, vertelt Theo van den Bogaart, lerarenopleider. “Een groep maatschappijleerdocenten uit de omgeving wordt begeleid; en ook lerarenopleiders van UU, HvA en UvA doen een lesson study. En er staan nog wat projecten op stapel, o.a. gekoppeld aan een certificeringstraject bij het Expertisecentrum hbo docent.” Binnen de digitale leeromgeving van de HU kun je er al informatie over vinden. (alleen toegankelijk voor HU-medewerkers & studenten).

Een reactie