Minor Vernieuwend leren met ict en games van start

In het trappenhuis van de FE komt het rumoer je al tegemoet: hier wordt gewerkt. Gewerkt aan en met games, padlets, google glass en meer. In het lokaal straalt het enthousiasme en reuring van de studenten af: in groepjes zijn ze bezig met het uittesten van zo’n tien verschillende ict tools. Hier vindt de kick off plaats van de minor Vernieuwend leren met ict en games, van Rob Hoevenaars.

Uitgaande van blended learning didactiek zoeken studenten zelf uit hoe die toepassingen werken. Er is heel weinig instructie gegeven (te vinden op HUbl), de clou is: zelf uitzoeken en proberen. Binnen een kwartier was iedereen aan het werk. Ze leren een twitter account te maken, proberen een padlet uit (een ‘muur met post-its’ die je kunt vullen en groeperen met je telefoon of iPad). Wat zie je met een Google Glass bril, en iemand vouwt 49 cardboard (voor elke student één); muziek wordt gemaakt met Makey Makey (erg leuk!); hoe ga je om met You Tube filmpjes, zelf filmpjes maken, BeeBot en meer, en dat binnen twee uur!

Games in het onderwijs: een ouderejaars vertelt me dat je dit goed kunt gebruiken om studenten te motiveren. Zij doen niet anders, hij adviseert de docenten om de studenten op dat niveau (in lijn van de spelletjes) aan te spreken. En echt, die ‘oudere’ generatie kan dan nog veel leren van de jongere. Inzetten, die telefoon dus, voor spelenderwijs leren, is zijn boodschap.

Kortom: een heleboel enthousiasme, studenten vinden het geweldig dat ze dingen kunnen uitproberen! Die vertaalslag naar de les is de volgende stap. Een van de opdracht wordt dat de studenten een blog schrijven over de minor: het beste wordt hier gepubliceerd. Hoor je hoe het verder gaat.

NB: Nu al volgen wat er gebeurt? #minoricthu

3 comments