Onderzoek: online feedback bij VR – werkt dat?

Zonder docenten geen goed onderwijs; een stelling die we grosso modo wel onderschrijven. Toch doet Ilham Belboukhaddaoui onderzoek naar feedback zonder de tussenkomst van een docent. In onze VR omgeving is het mogelijk om online feedback te krijgen. Geen docent die er aan te pas komt. Werkt dit nou? Ilham, stagiair bij VR-lab en masterstudent onderwijskunde UU, doet haar onderzoek bij Archimedes voor haar masterthesis. Ilham: “Bij het zoeken naar een onderwerp voor mijn thesis sprong de HU-vraag er meteen uit: een leuk onderwerp, nieuw, en vooral ook concreet, meetbaar en experimenteel.” De focus van Ilham is dan ook het meest gericht op innovaties binnen het domein educatie en ICT.

Binnen Archimedes werken we aan de ontwikkeling van de app “Leren presenteren”; Ilham werkt hier aan mee en doet er tegelijkertijd onderzoek naar. Het onderzoek is erop gericht dat twee groepen studenten van de opleiding geschiedenis elk 5 minuten een presentatie geven in de VR-omgeving voor een virtueel publiek. Groep 1 krijgt immediate feedback via icoontjes in de app. Groep 2 krijgt ná de presentatie feedback via grafieken (en niet via een docent). Daarna geven de studenten een 5 minuten ‘real life presentatie’; zij worden door de docent beoordeeld op basis van een rubric.

De scores van beide groepen worden vergeleken om te kijken welke vorm van feedback het beste werkt. Eerder onderzoek heeft laten zien dat feedback door een docent of feedback door het VR systeem geen verschil uitmaakt voor de uiteindelijke presentatie. De soort van ‘virtuele’ feedback wordt met dit experiment onderzocht.

Ilham is halverwege haar onderzoek: het theoretisch kader is af, inclusief methodisch kader en het onderzoeksplan. Tijd voor het experiment. Hoe het uitpakt, laten we weten.