Professionalisering met E-learning in het onderwijs

“Altijd eerst bepalen wat je wilt bereiken bij de student, dan een keus maken voor het onderwijskundig concept en dan het didactisch concept bepalen.” Zo schetste Gerard van den Hoven de rode draad van het seminar over e-learning in het onderwijs op 20 janauri, gehouden naar aanleiding van de boekpresentatie van het Basisboek E-learning maken. Auteur van het boek is Klaas Bellinga, Directeur van E-learning Wizard en tot juni werkzaam bij Teachers Channel.

E-Learning in het onderwijs?

Het seminar werd afgetrapt door Dick de Wolff, die ervoor pleitte dat eigenaarschap van de docent bij het ontwerpen van een module een sine qua non is: in welke omgeving dan ook. Ook deelde hij een kleine speldenprik uit naar e-learning: blended zoals binnen de HU wordt ontwikkeld voert toch wat verder dan e-learning. Na Gerard van den Hoven kwam Bas van Loo aan het woord. Als bestuurder van een school had hij de hele professionalisering van deze school in een E-learning omgeving verwerkt. Het gezamenlijk leren stond daarbij centraal: “De mensen die verschillende dingen doen, doen dat met elkaar”, zo stelde hij.

Na lezing van het boek wordt de rode lijn nogmaals duidelijk: welke stappen moet je doorlopen om tot een goed ontwerp te komen. En daarvoor is Basisboek E-learning maken een goed en overzichtelijk boek voor de beginner die inzicht wil krijgen welke modellen, theorieën en mogelijke werkvormen er zijn voor e-learning ontwerp. Besproken worden oa het T-pack model en de de E-module Driehoek. En concepten en leertheorieën als het curriculair spinnenweb, de competentie gerichte leeromgeving, Kolb, Double-loop leren, etc. Het mooie is dat alle mogelijke modellen netjes achter elkaar gerangschikt en ingedeeld zijn, en je dus goed kunt zien dat de modellen ook veel van elkaar weg hebben, zij het met elk een eigen twist.

Na het inrichten van de omgeving, de keuze voor het didactisch concept en het model voor de moduleopbouw beschrijft Klaas met welke werkvormen je wilt gaan werken. En een boek over e-learning zou het niet volledig zijn als er geen goede opsomming is van de tools waarmee je kunt werken. Gelukkig heeft beeldmateriaal daar een grote plaats in gekregen. En dat verwerkt Bellinga ook in zijn boek: veel beeld, misschien niet altijd van grote toegevoegde waarde, maar het maakt het luchtig tussen de zware modellen door.

Het boek werd uitgereikt aan Dick de Wolff en Nelleke Eelman, resp. directeur Faculteit Educatie en instituutsdirecteur Seminarium voor Orthopedagogiek Hogeschool Utrecht. Overigens vraagt een blended leeromgeving volgens Bellinga om andere modellen: daar wachten we met smart op!