Refugee education on ATEE Winterconference

Op de Winterconferentie van de ATEE (de Association for Teacher Education Europe) sprak Caroline Pontefract van de UNRWA-UNESCO over haar ervaringen met onderwijs in oorlogsgebieden. Haar ervaringen lieten de bittere kant zien van het oorlogsgeweld en de invloeden op onderwijs voor kinderen. De meeste kinderen gaan niet regelmatig tot niet naar school; vaak zitten er maanden of jaren tussen de schoolperiodes in. Ze leven in onbewoonbare huizen (krotten) met vele andere gezinnen; geen ruimte voor mooie iPads laat staan goede wifi. Caroline vertelde nuchter over deze omstandigheden en de pogingen om het onderwijs in Palestina en omringende gebieden te verbeteren. UNRWA-UNESCO geven kinderen toegang tot onderwijs, toegang tot psychologische hulp. Door onderwijs te geven en andere vormen van hulp, geef je leerlingen hoop. Iets wat we ook in vluchtelingenkamp Kakuma hoorden. En, zei Caroline: “Je kunt niet een systeem veranderen als je maar één ding wijzigt.” Oftwel alleen trainingen aanbieden is niet voldoende. Hier tref je een link aan naar het interview met Caroline.