Video in het onderwijs – watch and learn

In een voorgaand artikel besprak ik de valkuil van How-to video’s voor het leren: matige effectiviteit bij het ontbreken van een goede follow-up. Een interessant onderzoek van Van der Meij en Van der Meij schijnt licht op ontwerpprincipes voor video in het onderwijs. Een aantal van hun aanbevelingen komt overeen met wat ander onderzoek over video’s voor onderwijsdoeleinden (bijvoorbeeld: Kester, L., & J. van Merriënboer (2013)) al eerder adviseerde:

1. Maak de video toegankelijk
  2. Maak de instructies kort en helder
  3. Maak de video niet te lang
  4. Maak het tempo niet te hoog of te traag en geef de gebruiker enige controle

Van der Meij en Van der Meij voegen daar aan toe:

1. Gebruik een combinatie van animatie en voice-over
  2. Begin met een vooruitblik
  3. Geef voornamelijk procedurele informatie
  4. Nodig uit om na het kijken zelf te oefenen

Met name dat laatste punt vind ik een belangrijke conclusie. Video in het onderwijs alleen kan studenten niets leren: Leren doe je door zelf na te denken. Video kan daartoe handvatten en openingen bieden, om richting te geven aan de denkprocessen die je bij je studenten wilt oproepen. Maar van enkel kijken naar video´s wordt je niets wijzer.