Wat bindt het oog, de mond en de huid?

Wie wil dat nou niet? Een heidag en samen mooi beroepsonderwijs ontwikkelen? Voor ontwikkelaars van het Instituut voor Paramedische Studies (IPS) is de hei weliswaar in werkelijkheid het grijze tapijt in het gloednieuwe vergadercentrum aan de Padualaan 99, de energie wordt er niet minder van.

Een twintigtal ontwikkelaars bij het IPS werkt in verschillende schrijfgroepen aan nieuw onderwijs dat T-shaped en over de grenzen van de eigen opleiding/ het instituut heen in verschillende curricula zal worden geïmplementeerd. Het gaat hierbij om drie thema’s: Personal Branding van de Ondernemende Zorgprofessional, Interprofessionele samenwerking en Technologie in de Zorg. Tijdens deze heidag wordt samen met collega’s uit het supportteam onderwijsinnovatie gewerkt met de 14 HU ontwerpdimensies, binnen de context van het IPS. Leidraad is hierbij de vraag hoe de gekozen thematiek en didactiek het leren van de studenten bevordert.

De deelnemers gaan aan de slag met de vraag wat met hun schrijfproducten wordt beoogd voor het werkveld, de studenten en de opleiding, en waarom dat belangrijk is/ bijdraagt aan het leren.
In essentie gaat het bij deze onderwijsinnovatie om de zorgprofessional die breder leert kijken en op een andere manier leert de eigen expertise te waarderen. Als zorgprofessional verbreedt je de scope op het vak (beroep) en werk je minder solistisch. Hierbij loopt het leren van docenten en studenten parallel; samen leren zij.

De 14 ontwerpdimensies bieden meer dan genoeg aanknopingspunten. Om er een paar te noemen: co-creatie met de beroepspraktijk, blended leren, leerteams, gepersonaliseerd leren, ze komen al herkenbaar terug in de schrijfproducten of krijgen een nieuwe kleur. Er worden zinvolle gesprekken gevoerd en ideeën gedeeld over hoe je een ondernemende houding kunt toetsen. En de vraag: hoe kun je nou op een goede manier het principe van blended learning toepassen en waar zijn goede voorbeelden te vinden in HUbl? komt nog een keer uitgebreid aan bod in april tijdens een tweedaagse.

Het Instituut is ook bezig met een visiedocument over leren. Het doet mij denken aan het spinnenwebmodel van v.d. Akker, waarin de visie centraal staat. De visie op je onderwijs hangt volgens dit model samen met de keuzes die je maakt voor bijvoorbeeld toetsing, de leeractiviteiten en de leeromgeving. Een mooie mogelijkheid wat mij betreft waarmee het IPS de schrijfproducten voor zichzelf extra kan toetsen.