21e eeuwse vaardigheden om de 20e eeuw te leren kennen.

Je kunt met je studenten naar Amsterdam gaan om het Anne Frank-huis te bezoeken. Of je bezoekt het vanuit een zelfgekozen locatie: wandelen door het huis maar met een VR-bril op de neus. Dirk van der Veen, docent geschiedenis, heeft dat dit jaar ingevoerd in zijn lessen ‘Nederland in de 20e eeuw’. “Kijken naar de wereld door een VR-bril, gaat niet om de techniek”, zo zegt Dirk, “maar om de didactische meerwaarde. Want een VR-bril laat je de historische sensatie voelen: net alsof je erbij betrokken bent. Je hebt een soort PA bij je die met je meeloopt. Wie wil dat nou niet? Dat is de meerwaarde voor het vak Geschiedenis”.

Naast het oefenen met VR, is dit een andere manier waarop je VR kunt integreren in je les: met de VR-bril naar onbekende oorden. Het werkt als een handige manier om informatie te genereren; er is geen excursie nodig, het kost weinig organisatie. Het HUBlab geeft goede ondersteuning aan docenten: er is uitleen van brillen, er zijn licenties op al ontwikkelde lessen.

De hierboven genoemde module is voor 30 derdejaars studenten die in een les kennismaken met VR, waarbij ze vooraf naar het HUBlab zijn geweest om te kijken wat er allemaal mogelijk is en wat je met VR kunt doen. Voor deze studenten was de insteek: onderga de ervaring “Oh, dat is geinig”, maar laten we vooral praten over de onderwijskundige meerwaarde.

In februari/maart gaat Dirk met vierdejaars (in S&W) en VR aan de slag in het Waterliniemuseum. Daar is al het nodige (VR-)materiaal aanwezig. In samenwerking met het museum gaan de studenten 360 graden filmopnamen én een lesopzet maken, in aanvulling op de materialen van het museum. Vooraf formuleren zij goede lesdoelen die passen bij het niveau van hun (stage-) klas, en motiveren zij hun keuzes voor de meerwaarde van de inzet van het medium in de klas.

Google Streetview en VR is iets wat Dirk ook graag wil uitproberen. Hierbij plaats je jezelf in een willekeurige stad en loop je met VR erdoorheen. Daar kun je dan weer quizzen mee maken bijvoorbeeld om te zien waar je loopt. Ach, er zijn legio didactische toepassingen voor VR in je les!