De didactiek van blended learning

Docenten professionaliseren. Deze korte zin is uitlegbaar op twee manieren. Een manier is dat docenten zichzelf professionaliseren, dat wil zeggen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen professionele ontwikkeling. De andere wijze die deze twee woorden oproepen is dat docenten dienen te worden geprofessionaliseerd. Hoe dan ook, docentprofessionalisering is de sleutel tot beter onderwijs.

Hoe zo? Naar mijn mening verzorgt een docent beter onderwijs als deze begrijpt hoe een lerende leert. En de competenties ontwikkelt om dit leerproces van de lerende zo goed mogelijk te faciliteren. In de praktijk betekent dit concreet dat je als docerend professional nadenkt over hoe jij de studenten uit jouw klas zo effectief mogelijk hun competenties laat ontwikkelen. Dit faciliteren werkt niet op de automatische piloot maar vergt aandacht, invoelend vermogen en creativiteit.

In ons beroepsonderwijs zijn veel docenten werkzaam die veel ervaring hebben in de beroepspraktijk. Deze ervaring is onmisbaar voor ons onderwijs en is een belangrijke voorwaarde van betekenisgeving voor onze studenten. Inhoudelijk goed zijn in je (oude) vak betekent niet dat je ook goed bent in het overdragen van deze ervaring en kennis. Ook dat moet je leren in de praktijk.

Per definitie kun je zeggen dat een professional zichzelf ontwikkelt (anders is het geen professional). Maar waarheen is dan de vraag. Docenten dienen in ieder geval hun competenties op het gebied van didactiek te ontwikkelen. De kunst om jouw studenten te laten begrijpen, zien en ervaren komt niet vanzelf maar vergt van jou een lange adem op een weg met veel vallen en opstaan.

Een van de 14 ontwerpdimensies van onze hogeschool is de didactiek van blended learning. Het betekent dat wij blended learning als didactisch concept toepassen in ons (herontworpen) onderwijs. Omarming van deze nieuwe didactiek vergt een professionele houding van de docent. Een mooie gelegenheid om richting te geven aan de verdere ontwikkeling van jouw professionaliteit!