Game on! Games en virtual reality in blended onderwijs

Games zijn mateloos populair onder studenten. De meeste, en waarschijnlijk alle studenten spelen met enige regelmaat spellen, of het nu online is (Candy Crush, Wordfeud, FIFA 16 of Call of Duty) of offline (Catan, poker, Twister of Party&Co), er wordt veel gespeeld door studenten. Maar in de les zelf komen ze er maar weinig tegen…

‘Serious’ games voor het onderwijs

En het zou toch goed zijn als studenten wat meer zouden spelen in het onderwijs. Er is een rijk aanbod van educatieve, of ‘serious’, games en er zijn een aantal belangrijke redenen om games te overwegen als methode:

• De kernelementen in games, de spelmechanismen, zijn gericht op motivatie en betrokkenheid van de speler, op het bereiken van een doel,
  • Spel is een activerende en sociale manier om met een onderwerp bezig te zijn en om te leren,
  • Games zijn heel leuk om te doen!

Onlangs sloot in Utrecht het programma Growing Games af, waaronder veel projecten van start zijn gegaan die gericht zijn op serious games, waaronder voor educatie. Jane McGonigal, game designer en bekend TED-spreker, legde in haar keynote haarfijn uit waarom games zo belangrijk kunnen zijn voor onze gezondheid, voor leren en voor andere belangrijke onderwerpen: als je de passie en de toewijding van gamers kunt focussen op een specifiek doel, dan kun je heel veel bereiken.

Gaming en gamification voor blended onderwijs

De manier waarop games ontworpen worden lenen zich heel goed voor een blended onderwijsontwerp. Denk bijvoorbeeld aan een eenvoudig spelvoorbeeld: een speurtocht. Als je de blended onderdelen (zoals een les, een online opdracht een video, een externe activiteit) als opdrachten in een speurtocht ontwerpt, eventueel met een extra uitdaging, dan kun je een blended les al heel eenvoudig als een game ontwerpen. En zo studenten nog meer uitdagen in het onderwijs.

Virtual reality

En er is meer: zoals het eerder ook onder meer met video ging (inmiddels een heel gebruikelijk medium in het onderwijs), ontwikkelden games zich eerst als entertainment. Dus om te zien wat er in de toekomst nog aankomt op dit gebied, is het goed om ook hier te kijken wat de ontwikkelingen zijn. Momenteel zijn de mogelijkheden en toepassingen van Augmented Reality (AR) en met name Virtual Reality (VR) een belangrijke ontwikkeling voor spellen. En dus binnen afzienbare tijd  ook voor het onderwijs. Zo wijdt het toonaangevende Horizon Report van het New Media Consortium een apart hoofdstuk aan deze ontwikkelingen voor het onderwijs en heeft Google, een van de leiders op dit terrein (met Cardboard), een apart educatief programma opgesteld.

Games hebben steeds meer te bieden voor blended onderwijs, dus game on!