Help! Mijn studenten bereiden zich niet voor!

Afgelopen jaar heeft PABO-docent Jeanet Visser een onderzoek afgerond in het kader van haar masteropleiding Leren en Innoveren. Kernvraag was: Hoe kun je met je les ervoor zorgen dat je student de volgende les voorbereid? Een deel van de studenten bereid zich niet voor, waardoor docenten voornamelijk bezig zijn met alsnog uitleggen of met de beantwoording van vragen en dus niet toekomen aan de verdieping.

Uit het onderzoek blijkt dat je expliciet moet uitleggen wat het nut is van de voorbereiding, wat het doel is voor de volgende les. Betekenis geven, noemt Jeanet het. Waar voorbereiding een logisch gegeven lijkt, het blijkt toch anders te liggen.

In de podcast praten Jeanet Visser, docent bewegingsonderwijs PABO, en Theo van den Bogaart, lerarenopleider Wiskunde, met Don Zuiderman, edu-podcaster en docent ICT & onderwijs PABO, over het onderzoek en de effecten van blended learning op studentvoorbereiding.

Luister hier naar de podcast.