Hoe gebruiken studenten weblectures?

SURF academie organiseert vandaag een seminar over weblectures en met name de ervaringen van studenten daarmee. De vragen aan de studenten zijn:

  • Soort video’s?
  • Mis je bepaalde functionaliteit?
  • Mis je een bepaald soort video?
  • Maak je zelf video’s?

De actieve leveranciers zijn Kaltura Presentation2go en MediaSite/MediaMission. Zij komen bij de paneldiscussie aan bod.

IMG_0157.JPG

Eerst Inholland.

Jet Bruinooge, Joline Blaauboer en Lorraine Donkers zijn tweedejaarsstudenten aan de Hogeschool Inholland. Zij volgen de opleiding Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT).

In hun opleiding wordt gebruik gemaakt van voorlichtingsweblectures en kennisclips. De video’s zijn gemetadateerd, waardoor het mogelijk is op onderwerp te zoeken. Weblectures worden gebruikt bij het verwerven van kennis en kort voor het tentamen.

Studenten ervaren veel voordelen van weblectures. Je kunt terugspoelen, herhalen en doorspoelen. Een weblecture van meer dan 10 minuten wordt niet bekeken! Versneld afspelen wordt ook veel gebruikt.

IMG_0158.JPG
De vooraf gestelde vragen worden alleen impliciet beantwoord…

Dan de RUG.

Dennis Adriaans is masterstudent Sociologie en tevens – Assessor van de directie van het Centrum voor informatie technologie van de RUG. Vanuit het perspectief van de student adviseert hij de directie over te nemen besluiten.

Bij de RUG worden alle colleges opgenomen en zijn via een systeem terug te kijken door studenten. Daarnaast zijn er video’s als extra bij te bestuderen literatuur. Uitleg van een boek wordt met video gegeven. De RUG heeft ook informatieclips voor aankomende studenten.

Wat hij mist is een simpeler interface, de mogelijkheid om sneller af te spelen, het plaatsen van bladwijzers en een play-list. En wat hij mist is professioneel materiaal, praktijkvoorbeelden en casus.

Grappig bij een SURF seminar over weblectures is dat het eerste echte voorbeeld het zonder geluid moet doen…. Techniek is soms weerbarstig.

Als derde Rosa d’Adelhart Toorop van de Universiteit van Amsterdam

De UvA maakt gebruik van standaard webcolleges via P2Go. Rosa geeft aan dat dat leuk is en handig omdat bijvoorbeeld niet alle studenten in de collegezaal kunnen. Webcolleges worden bij veel studies gebruikt, kennisclips bij sommige studies en er zijn soms ook toetsen op basis van filmpjes.

Wat ze mist is de mogelijkheid om in screen aantekeningen te maken. Er zijn vreemde regelingen wanneer colleges beschikbaar zijn. In de webcolleges komen zwarte balken onder boven of in het beeld voor. Er is geen mogelijkheid om full screen te bekijken. Het bekijken op mobiel of tablet is nu niet mogelijk, maar dat komt binnenkort wel. Op sommige faculteiten maken studenten zelf video’s.

Knelpunten liggen op het gebied van beleid en te weinig didactische vernieuwing. Bij de UvA willen studenten graag inzetten op blended leren, beleidsuniformiteit en een mooiere, moderne leeromgeving. De versie van BlackBoard die de UvA nu gebruikt spreekt niet echt tot de verbeelding.

Als je deze ervaringen van studenten van de verschillende instellingen op een rij zet en vergelijkt met de mogelijkheden van de FE/HU, dan zijn we wel een paar stappen vóór…

Hans Bronkhorst vat de presentaties samen en geeft feedback.

IMG_0160.JPGSommige wensen van studenten kunnen vrij gemakkelijk gerealiseerd worden door in overleg te gaan met de beheerder van het systeem.

De beste vraag van de middag tot nu toe werd gesteld door iemand van de HAN, die zich afvroeg waarom we eigenlijk weblectures willen. Het antwoord laat zich nog even op zich wachten, als instellingen dat antwoord al hebben.

Dan is er een paneldiscussie over de wensen van de studenten, de roadmap van de producenten en de wensen van de aanwezigen. Eerst gaat het over in-screen aantekeningen. Dat kan gaan over individuele aantekeningen, maar ook over het delen van annotaties. De ene leverancier is dat nog aan het ontwikkelen, de ander heeft het wel, maar instellingen hebben het niet altijd aan staan. Waar het wel kan wordt het niet veel gebruikt.

In de pauze sprak ik met Jan Hoos en hij vroeg zich af waarom iets dat in YouTube (bijvoorbeeld) makkelijk kan, in weblecturesoftware nog niet beschikbaar is. Leveranciers denken toch steeds vanuit hun productaanbod en niet vanuit de didactische vraag van studenten en docenten.

De man van MediaMission zegt dat mensen, die ondertitels willen, zelf hun weg wel vinden. Dat lijkt me wel de makkelijkste oplossing: we denken vanuit ons aanbod en als gebruikers wensen hebben, zoeken ze het zelf maar uit…. Denken vanuit student en docent lijkt me toch belangrijk!

Kaltura gaat hun video’s interactief maken, zodat er quizzes en dergelijke kunnen worden toegevoegd. Kennen we dat niet al ergens van?

Als studenten klagen dat er wel veel functionaliteiten zijn, maar dat studenten daar weinig van terug zien, wordt dat een beetje makkelijk afgedaan dat de communicatielijnen lang zijn en daarom docenten niet weten wat er allemaal kan. Het lijkt me dat die lijnen moeten worden omgedraaid en docenten leveranciers aansturen in plaats van andersom.

Aan het slot van de bijeenkomst is er een presentatie van Rik Jager onderzoeker van de UvA. Het is de moeite waard presentaties van hem terug te kijken. Hij slaat vaak de spijker op zijn kop.

Terugkijkend kunnen we vaststellen dat heel veel wensen van studenten in HUbl gerealiseerd zijn en ook door studenten en docenten gebruikt worden. Maar dat is geen reden om tevreden achterover te gaan hangen…

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *