Keynote Jongwhi Park SITE 2015

Jongwhi Park werkt voor Unesco in Thailand. Ze is betrokken bij de organisatie en invulling van EDUsummIT in Bangkok in september. Unesco staat voor UN Education Science  and Cultural Organsiation. Hoewel Unesco vooral bekend is vanwege de culturele activiteiten, is onderwijs de grootste afdeling.

Haar betoog gaat over de 58 miljoen kinderen, die geen of onvoldoende onderwijs krijgen. De minister van onderwijs van de Philipijnen zei daarover dat als we met al het beschikbare geld er nog niet in slagen alle kinderen in ontwikkelingslanden onderwijs te geven, is dat niet omdat we het niet kunnen, maar omdat het ons niet kan schelen.

Het is niet mogelijk alle kinderen in de wereld onderwijs te geven zonder gebruik van ICT. ICT is echter in veel landen nog een uitdaging. Een school in Myanmar met 2000 leerlingen, die beschouwd wordt als de beste school van het land, heeft twee (2!) pc beschikbaar, maar geen internet. De school heeft ook andere prioriteiten, zoals bijvoorbeeld toiletten.

Hoe anders is dat in Korea, waar technologie in school vanzelfsprekend is. Dit leidt uiteraard tot een sterke ‘digital divide’.

Om de 58 miljoen kinderen les te geven hebben we anderhalf miljoen leraren nodig. Dat is nog een uitdaging op zich.

Een ander probleem is de kwaliteit van het onderwijs en het effect op de kinderen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de PISA resultaten voor rekenen scoort Korea heel hoog in vaardigheid, maar de kinderen hebben nauwelijks zelfvertrouwen in rekenen. In de VS hebben kinderen een heel hoog zelfvertrouwen, maar presteren ze eigenlijk vrij laag.

Tijdens EDUsummIT in september zal geprobeerd worden de brug te slaan tussen de genoemde problemen en het onderzoek en best practices in de wereld.

Intussen kunnen we ons afvragen hoe we als Hogeschool Utrecht kunnen bijdragen aan het onderwijs in ontwikkelingslanden. Joke Voogt (UvA/Windesheim) noemde een project van War Child, waar we heel goed een bijdrage zouden kunnen leveren aan het mee ontwikkelen van onderwijs. Onderwijs moet ter plaatse gemaakt worden, maar we kunnen leraren daar helpen dat goed te doen.