MOOCs: Leuk, maar de didactiek wil ook wat.

We weten allang dat de kwaliteit van MOOCs erg wisselend is en dat ca. 90% van de deelnemers afhaakt. En dat het de vorm van onderwijs die wij blended learning noemen niet echt benadert. Maar we weten ook dat het een enorme publiekstrekker is: goed voor de marketing. Meer instroom is altijd fijn. MOOCs hebben nu eenmaal een zekere aantrekkingskracht. Misschien vanwege de laagdrempeligheid? Omdat je niets verplicht bent? Of omdat onderwijs binnen handbereik is, óók als je geen diploma wilt halen. Hoe dan ook, organisatoren van MOOCs zien in dat ‘alleen-online-leren-met-een-opdracht’ niet leidt tot effectief leren. En dus worden er steeds vaker bijeenkomsten georganiseerd naast de online leeromgeving. Slim.

We kunnen er wel iets van leren, van het businessmodel MOOC. Het idee, dat onderwijs toegankelijk is voor iedereen en dat je kennis deelt, is een schoon streven. Je blijft niet meer zitten op ‘jouw’ kennis, maar je draagt het uit. Sterker nog, je wil dat anderen er gebruik van maken, en er weer op voortbouwen. Zo krijgt ‘Kennis is Macht’ een nieuwe dimensie: delen is normaal, maar je moet wel bijhouden hoe jouw kennis zich ontwikkelt.

De onbetwistbare Nederlandse topper qua MOOCs, TU-Delft, organiseerde onlangs een Open Educational Week: over het openstellen van kennis en wat je ermee kunt doen, zogenaamde Open Educational Resources. Een van de denkers hierover, David Wiley, werkt met het model ‘The 5 R’s of Openness’:

Retain: the right to make, own, and control copies of the content.
Reuse: the right to use the content in a wide range of ways (e.g., in a class, in a study group, on a website, in a video).
Revise: the right to adapt, adjust, modify, or alter the content itself (e.g., translate the content into another language).
Remix: the right to combine the original or revised content with other open content to create something new (e.g., incorporate the content into a mashup).
Redistribute: the right to share copies of the original content, your revisions, or your remixes with others (e.g., give a copy of the content to a friend).

De gedachte hierachter is dat delen van kennis kan leiden tot versterking van je eigen professionaliteit als docent, verbetering van inhoud die je te bieden hebt aan studenten en versterking van de body of knowledge van een onderwerp. Hoe kun je hier op tegen zijn?

Gebruik dus die MOOC-kennis als aanvulling op je opleiding. Zo sterk je student én docent. Bij de lerarenopleidingen gaat het er dan vooral om hóe je een MOOC ‘inbed’ in je leeromgeving, didactiek dus…