Online Educa Berlijn 2015: Shaping the future of learning.

Een groep HU–medewerkers bezocht afgelopen week de OEB (Online-Educa) conferentie in Berlijn. Zij waren daar samen met zo’n 1400 anderen. Vele workshops, panel- en plenaire sessies zijn door hen bezocht. Deze week in het blog enkele verslagen van de OEB15 sessies. Vandaag Arjan Kroon en Hans van de Kant.

‘Enthousiast zijn en energie steken in personen die willen. Vergeet de negatieve energie en focus op mogelijkheden, dan ga je bouwen’. Dat bevestigde weer eens mijn beleving. Dit keer uitgesproken door David Price tijdens zijn inspiratiespeech als start van OEB 2015 in Berlijn.

Veertienhonderd warme geesten in een zaal zijn goed voor een lokaal klimaatvraagstuk van enige omvang. Mijn geest dwaalde af naar ruimte en frisheid, naar open en actief.

Mijn tweede sessie ging over ‘platformen en de gevaren’. Nou zie ik zelf alleen maar voordeel in een platform en ging dan ook met knikkende knieën het achteraf zaaltje binnen. Welk gevaar heb ik nooit gezien? Een uurtje later wist ik alles over de auteursrechten met betrekking tot Youtube, had ik mij enkel bemoeid met de discussie over ‘kwaliteitsnormering van je content’ en had als winst uit deze sessie een pen en twee pepermuntjes.

Kwaliteit. Wie is daarvan de eigenaar? Met welk recht denk jij de kwaliteit van online communicatie te mogen regisseren? Laat de bezoeker dit maar beslissen. Wie durft content die door 100 duizend personen is bekeken, slecht van kwaliteit te noemen? Content is het bezit van de crowd. Faciliteer de content, zorg dat het vindbaar is. Daar ligt je rol.

Platform en gevaar was de titel, in deze sessie gelijk gesteld aan het destijds vaak genoemde voorbehoud bij de komst van het gedrukte boek, of eeuwen later de televisie. Het zou schadelijk zijn voor de mensheid. Disruptive innovation, ik geloof het!

In de laatste sessie van vandaag heb ik gespeeld met legoblokken. ‘Creëer als tafel in vijf minuten een toren van legoblokken’. Verder geen informatie. Zes personen,  elkaar niet kennend, gingen aan de slag. De ‘ik vind dit leuk tiepjes’ gingen helemaal los. De ‘moet dit nou tiepjes’ moesten eerst een berg aan comfortzone verplaatsen. Maar er kwam een origineel product waar ieder aan had mee gebouwd. Sterker nog, er was nu een ‘we’ gevoel in de groep en we waren er trots op. ‘Het was het door ons gebouwde product!’

Misschien is dat wel wat David Price bedoelt met enthousiaste en juiste mensen om je heen. Dat kan met iedereen, maar geef ze de juiste bouwstenen. Mijn geest zag een platform. Disruptive innovation: ik ga ervoor! – (AK)

David Price, mede oprichter van We Do Things Differently, voorspelt een ‘people-powered innovation. Individuele burgers verenigen zich en nemen het op tegen bestaande instituties. Price spreekt van de democratisering van het leren. Hij noemt dit proces ‘desintermediation’. In de toekomst hebben we de dokter niet nodig om te weten wat ons mankeert en de verkoper hoeft ons niets op de mouw te spelden. Gedreven door de open technologie helpen we elkaar tot de juiste conclusies te komen.

In het onderwijs zal ook de verbinding ontstaan tussen het formele en het informele leren. Door zowel  binnen als buiten de leeromgeving samen te werken verbeteren we ons onderwijs.

Hatzipanagos, Kings College, benadert in zijn sessie ‘Power tot he peer’ dat peerreview een effectief middel is. Studenten nemen elkaar met behulp van rubrics de maat. Zeker als de peerreview met de cursus is verbonden. Op die manier wordt de formatieve toetsing verbonden met de summatieve. Combineer binnen de cursus F2F peerreview met blind peerreview. – (HvdK)

Een reactie

• Leuk verslag en interessante onderwerpen!

Ook interessant dat kwaliteit van content, gekoppeld wordt aan views/massa.

Over wat voor soort content ging het daarbij? Het lijkt me niet dat ieder soort content goed genoemd kan worden als er maar een X aantal personen naar hebben gekeken.

Wat voor soort kwaliteit werd er genoemd? Ging het daarbij over schrijfregels of over de inhoud van de content?