Openstellen, samenwerken en… lego
Inspirerend vond Zuidwijk vooral de keynotes over vergezichten en visies. Hij leerde dat we als hogeschool een flinke voorsprong kunnen creëren op onderwijsinnovatie door onszelf nog meer open te stellen voor de maatschappij. “De betrokkenheid van het werkveld, alumni en eigenlijk iedereen die maar wil, kan gefaciliteerd worden door een
Open Source Curriculum te maken. Deel de inhoud van het curriculum met iedereen, zodat iedereen kan bijdragen!” Het is een idee dat hij graag ten uitvoer wil brengen. Ook Annette Schenk werd tijdens de conferentie geïnspireerd om het werkveld nog meer bij het onderwijs te betrekken. “De hogeschool van Amsterdam bijvoorbeeld heeft het programma Model for Education and Result ontwikkeld, waarbij stakeholders werken in zogenaamde ateliers. Hierin vind samenwerking plaats tussen docenten, het werkveld, onderzoekers en studenten. Inspirerend.” Arjan Kroon pleit ook voor meer uitwisseling tussen docenten op het gebied van content. “Studenten genereren binnen hun opleidingen prachtige content, of het nou gaat over fysiotherapie, educatie of techniek. We kunnen daar meer mee doen. Content is het nieuwe geld. Het door studenten gegeneerde materiaal is goed toepasbaar binnen andere doeleinden of binnen eigen opleidingen.” Samenwerking kwam ook aan bod in een door Kroon gevolgde sessie met legoblokken. “We kregen de opdracht: ‘Creëer als groep in vijf minuten een toren van legoblokken’. Verder geen informatie.” Zes personen, elkaar niet kennend, gingen aan de slag en bleken elkaar juist vanuit hun verschillen te inspireren. “Er ontstond een origineel product waar ieder aan had meegebouwd. Sterker nog, er was nu een ‘we’-gevoel in de groep en we waren er trots op.” Zijn conclusie: “Samenwerken kan met iedereen – maar geef de juiste bouwstenen.”
Volgend jaar meer docenten?
De OEB keert jaarlijks terug. Wat Arjan Kroon betreft mogen er volgend jaar wel wat meer docenten van de HU naar toe. “Nu waren het vooral managementleden, afkomstig van verschillende faculteiten. Voor ieder van hen was het van belang goed geïnformeerd te zijn over de toekomst van leren. Maar het is uiteindelijk de docent die de vertaalslag moet gaan maken. Het is belangrijk de technische en didactische vraagstukken juist door docenten te laten overdenken. Zij moeten zich bezig houden met de vraag: hoe past deze ‘disruptive innovation’ in onze HU-cultuur en visie?