Presentatieskills verbeteren met een VR-bril
Unieke inzichten in HU onderzoek – door Femke Hovinga
HU-onderzoeker Stan van Ginkel doet onderzoek naar mondeling presenteren: hoe verbeter je die skills door middel van Virtual Reality? Hij begon zijn onderzoek aan Wageningen Universiteit en zet het met zijn Utrechtse collega’s voort aan de HU. Dit onderzoek is een voorbeeld van de innovatieve kijk die de HU op onderwijs heeft: vooruitdenken en oplossingen bedenken voor de school van de toekomst.
Zeven ontwerpprincipes voor succesvol presenteren
Het onderzoek werd vormgegeven op basis van de ontwerpprincipes die uit de ‘presentatieskills’ meta-analyse van Van Ginkel komen:
- Formuleer en communiceer heldere leerdoelen en criteria.
- Zorg voor een betekenisvolle presentatietaak en zorg voor toenemende complexiteit in opdrachten gedurende de cursus.
- Zorg voor mogelijkheden om peers of experts aan het werk te zien.
- Bied oefenmogelijkheden.
- Zorg voor expliciete, betekenisvolle en voldoende feedback op het juiste moment.
- Moedig formatieve feedback door peers aan.
- Faciliteer zelf-assessment door gebruik te maken van video en portfolio’s.
Feedback van de expert
Met deze succesprincipes als uitgangspunt, werd er gekeken naar de waarde van feedback: maakt het eigenlijk uit wie het geeft? En wanneer ervaren wij het als kwalitatief goede, opbouwende feedback? De professional bracht het er in de testgroep beter vanaf dan de peers, maar hoe zou de VR-bril het doen?
De proefpersonen, een flinke groep studenten, werden gesplitst in een groep die voor de expert presenteert en een groep die voor de VR-bril presenteert. Zij kregen de bril opgezet en gaven vervolgens een presentatie, met behulp van de op maat gemaakte software HTC Vive. De virtuele groep reageert op de prestaties van de presentator: als ze zich vervelen maken ze bijvoorbeeld geluid. Na afloop kreeg de analytische feedback op kennis, kunde en gedrag. De groep die voor de expert presenteerde, ontving ook feedback.
Waardevolle feedback van een VR-bril
De eerste resultaten waren erg indrukwekkend: het programma stond in de kinderschoenen, maar werd door de proefpersonen als even waardevol ervaren als een docent. Ook de mondelinge presentatievaardigheden waren bij beide groepen verbeterd. Wel werd de feedback heel anders ervaren: de ‘echte persoon’ was constructief en positief, de VR-bril werd ervaren als gedetailleerd en analytisch. Dit inzicht gaat een groot verschil maken in het onderwijs: de expert is minder nodig voor feedback en kan dus een andere rol in het proces gaan spelen.
Vervolgstudie: timing van feedback
Binnen de studie wordt er niet stilgezeten. Zo wordt de software doorontwikkeld zodat het digitale publiek nog adequater kan reageren. En er wordt vervolgonderzoek gedaan naar het vijfde principe: de vraag of feedback tijdens of juist na afloop van de presentatie gegeven moet worden. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Houd dit blog in de gaten!
Wetenschappelijke publicaties van Stan van Ginkel bekijken? Deze artikelen schreef hij:
Van Ginkel, S., Gulikers, J., Biemans, H., & Mulder, M. (2015). Towards a set of design principles for developing oral presentation competence: A synthesis of research in higher education. Educational Research Review, 14, 62-80.
Van Ginkel, S., Van Eijl, P., Pilot, A., & Zubizarreta, J. (2014). Fostering honours communities among commuter students. Pursuit of Excellence in a Networked Society: Theoretical and Practical Approaches, 101-108.
Van Ginkel, S., Van Eijl, P. J., Pilot, A., & Zubizarreta, J. (2012). Building a vibrant honors community among computer students. Journal of the National Collegiate Honors Council, 13(2), 197-218.
Van Ginkel, S., Van Eijl, P. J., Pilot, A. L. B. E. R. T., & Zubizarreta, J. (2012). Honors in the master’s: A new perspective? Journal of the National Collegiate Honors Council, 13(2), 265-278.
Pilot, A., Van Hout-Wolters, B., Van Ginkel, S., Jongepier, P. & Scheijen, W. (2012). Studeer effectief. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
Genoten van presentatie op ROC MN.
Elk publiek geeft m.i. direct feedback (verveeld, enthousiast, onrustig) waarop elke spreker/presentator dient in te spelen ofwel in tekst (inhoud) dan wel in gedrag.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het fysieke gedrag / lichaamstaal van de spreker kan worden betrokken in de feedback door het publiek.
Enorm interssant project. Zie ook mijn mail.
Hoe ver zijn jullie met het onderzoek? Ik ben docent presentatietechnieken en ik ben geïnteresseerd om dit voor mijn module in het vak Academische Vaardigheden voor vwo-leerlingen te integreren. Ik hoor het graag!