De glazen bol van de onderwijsvernieuwing
Er zijn veel verschillende ontwikkelingen die het onderwijslandschap veranderen. Er bestaat geen kant-en-klaar recept voor toekomstig onderwijs, maar er zijn wel hele duidelijke patronen te zien.
Stijn zet ‘s morgens na zijn ontbijt in de binnenstad van Utrecht zijn 3D virtual reality-bril op, loopt het virtuele lab binnen en gaat met zijn medestudenten in Brazilie verder aan hun project over duurzame koffie-export.
De vraag is of dit in de toekomst ook een echte onderwijssituatie zal gaan worden. Maar toch, als je de ontwikkelingen volgt, met name rond alle technologische mogelijkheden, dan zou 3D zo maar eens echt onderdeel kunnen worden van het onderwijslandschap. Maar waar moet je als docent, of als opleiding, nu rekening mee gaan houden? Moeten lerarenopleidingen nu aan de game-technologie? Of de medische opleidingen massaal gaan leren 3D printen?
Er bestaan veel verhalen over de toekomst van het onderwijs, veelal om duiding te geven aan de veranderingen die er nu plaatsvinden. Niet alleen technologische ontwikkelingen, maar ook maatschappelijke veranderingen; vrij verkrijgbare kennis en kunde, vervagende grenzen tussen beroepen, de vraag naar nieuwe (21e eeuwse) beroepsvaardigheden. Je zal er maar een antwoord op moeten hebben.
Er zijn gelukkig ook wel antwoorden te geven. Met name wanneer je de ontwikkelingen naast elkaar kunt zetten en kunt wegen wat er voor jouw studenten, voor hun toekomstige carriere, het meest relevant is. Een van deze overzichten van toekomstige ontwikkelingen is het jaarlijkse Horizon Report van het New Media Consortium (NMC), waar Hogeschool Utrecht ook lid van is. Dit beknopte overzicht geeft jaarlijks per onderwijssector aan wat de maatschappelijke trends, onderwijskundige uitdagingen en technologische mogelijkheden zijn die er, in het algemeen, bij onderwijsinstellingen spelen.
De voorspellingen voor de komende jaren? Het rapport voorspelt toenemende samenwerking over de domeinen (lange termijn), steeds meer vrij toegankelijke onderwijsmiddelen (middellange termijn) en toenemende interesse voor blended onderwijsvormen (korte termijn). Maar ook didactische uitdagingen, zoals het personaliseren van onderwijs en het beter aanleren van complexe vaardigheden worden komende jaren verder uitgewerkt. En op technologisch terrein zijn er veel interessante ontwikkelingen, van het inzetten van mobiele apparaten, o.a. om de les te kunnen ‘flippen’ (korte termijn), draagbare technologie (middellange termijn) en zelfs slimme toepassingen voor adaptief onderwijs (lange termijn) staan op de planning.
Kortom, er valt gelukkig nog heel verantwoord te kiezen hoe jouw onderwijsvernieuwing vorm kan krijgen.
Je vindt hier het Horizon Report 2015 voor hoger onderwijs:
http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-HE-EN.pdf