Het nieuwe leren
Geschreven door Roos Hijner en Esmee Hukshorn-Azzar
Wist je dat … Hogeschool Utrecht één van de oprichters is van een consor tium van Europese hogescholen, het CARPE Network? Andere partners zijn Hamburg University of Applied Sciences, Universitat Politècnica de València, Manchester Metropolitan University en Turku University of Applied Sciences. Om er zeker van te zijn al onze HRM studenten state of the art onderwijs te kunnen bieden, was het de hoogste tijd voor een onderwijsinnovatie inspiratiebezoek aan één van deze partners.
Zeg je onderwijsinnovatie, hoor je Finland. De vermeende geheimen achter het succes van het Finse onderwijs komen regelmatig voorbij, zoals in de documentaire Where to invade next van Michael Moore en natuurlijk in het boek Finnish Lessons 2.0 – what can the world learn from educational change in Finland? van Pasi Sahlberg. Een search op education Finland is dan ook goed voor maar liefst 233.000 hits op YouTube en via Google levert het zelfs een luttele 126.000.000 resultaten op.
Wij, Esmee Hukshorn-Azzar (oa. projectleider onderwijsinnovatie) en Roos Hijner (oa. kernteam re-design deeltijdopleiding HRM), gingen mede daarom vorige week een aantal dagen naar de Turku University of Applied Sciences in Finland om dat eens nader te onderzoeken.
“You learn – not to get good in your (future) job, but to have a happy life.”
Twee dagen werden we ondergedompeld in de ‘innovative pedagogy learning approach’ van TUAS; van een inspirerende meeting met de “head of future learning” via een deels digitale tour over de toekomstige campus tot een overzicht van alle learning technologies die deze Finse hogeschool gebruikt.
“Working life is changing so rapidly and education needs to respond – but how can we respond on something we don’t know is coming?”
Aangezien een opleiding in tijden van continue verandering niet bij aanvang van een studie voor de studenten kan beslissen welke kennis zij na hun afstuderen – drie of vier jaar later – nog nodig hebben in de praktijk, gaan ze in Turku uit van een zogeheten innovatieve pedagogische benadering. In deze visie op leren staan, net als bij de HU, de actief lerende studenten centraal, daar zij pas kennis opbouwen wanneer zij datgene wat hen aan informatie wordt aangeboden tot iets persoonlijks kunnen transformeren.
Wat betekent dit voor de rol van docenten en studenten? Welke veranderingen brengt dit met zich mee voor de inhoud, (werk)vorm en fysieke en digitale omgeving waarin geleerd wordt?
“We move from classrooms to (e-)learning spaces, so choose a place that suits the case and put students and teachers together to collaborate in a multidisciplinary way.”
De focus van docenten verschuift van (op)leiden naar begeleiden en het organiseren van individueel en sociaal leren, zowel online als offline – op de hogeschool én in real world projects. Van vooraf onafhankelijk ontwerpen bewegen we steeds meer naar gaandeweg samen ontwikkelen. In plaats van achteraf schriftelijke toetsing door de docent, kun je als student onderweg meer self- en peer-assessments verwachten.
Onderwijzen wordt daarmee het creëren van een omgeving waarin lerenden worden gestimuleerd en gefaciliteerd bij het zelf en samen opbouwen van betekenisvolle kennis en vaardigheden. Docenten zijn namelijk niet (meer) verantwoordelijk voor het leren van studenten, maar studenten dienen regie te nemen over hun eigen, persoonlijke, authentieke leertraject en -proces.
“It’s a learning-by-doing approach. Most important are mindset and technical trainings. To create excellence: combine technology and pedagogy, show benefits and best practices and keep the excitement going!”
Het gaat daarbij in toenemende mate om innovatieve competenties, zoals het co-creëren van nieuwe kennis, het combineren van ideeën, methodisch denken om problemen op te kunnen oplossen in complexe situaties en samenwerken in community’s met andere disciplines en culturen, met ondernemerschap als mindset.
Of we succesvol zijn in ons werk en toekomstige loopbaan wordt namelijk niet meer alleen bepaald door specifieke kennis en ervaring, maar vooral door de mate waarin we over flexibele competenties en een uitgebreid netwerk beschikken. We moeten daarom bereid zijn en blijven onze kennis en (soft) skills regelmatig te updaten en nieuwe dingen te leren; van, aan en met anderen.
“If change is the new constant, then continuous development holds the solution.”
Dus docenten, hoe gaan wij studenten motiveren om te (blijven) leren? En studenten, hoe raken jullie blijvend gemotiveerd om te leren? Neem gerust contact met ons op om van gedachten te wisselen!
Roos (roos.hijner@hu.nl) & Esmee (esmee.hukshorn-azzar@hu.nl)
Meer weten over pedagogische ontwikkelingen en experimenten in het hoger onderwijs aan TUAS? Check dan Spinning e-pedagogical Nets via deze website. #ExcellenceInAction