Hoe ervaren studenten HUbl?
Zeg blended en je zegt HUbl. Althans bij de HU. Maar die twee zijn niet te verwarren: het digitale platform is wel relevant bij blended learning, maar is toch iets geheel anders. Het platform is wel het meest zichtbare element bij blended learning. Het ene is het platform, het andere de onderwijsdidactiek. Daarom eens nagevraagd bi j studenten die met HUbl gestudeerd hebben: hoe kijken zij ertegenaan?
HUbl: hoe ervaren studenten dat nou?
We spraken een aantal studenten: Bram en Jelmer, en Lissie en Tuba. Bram en Jelmer zijn studenten lerarenopleiding Geschiedenis. Over HUbl zegt Jelmer: “HUbl werkt voor mij prima: het is chronologisch vormgegeven, goed georganiseerd, er staat per week op wat je moet doen, je kunt filmpjes direct bekijken, en dat wat je wilt hebben is direct voorhanden.” Ook Lissie en Tuba, VT studenten Gezondheidszorg en welzijn ervaren HUbl als prettig: “Je kunt er 24/7 op.” en: “Laat studenten goed zien hoe ze in HUbl komen, daarna is alles vanzelfsprekend. Als je goed werkt met HUbl hoef je niet meer te leren voor je toets!”
Wel betwijfelen ze alle vier de meerwaarde van weblectures (van de hoorcolleges): “Het maakt studenten lui: je bent geneigd niet te gaan naar het college: het staat toch wel online.” Lizzie en Tuba: “Hoorcolleges moet je in de les terugkoppelen. Dan ga je in de les het gesprek aan over datgene wat in het hoorcollege is besproken.”
Wat wil je verbeteren aan HUbl?
“Integreer HUbl met het mailsysteem van de docent: je hebt direct contact en in hetzelfde format. Gebruik niet te veel ingewikkelde systemen dat maakt het ingewikkeld: dus zit je in de modus van mail, gebruik dan mail.” Niet ieder docent gebruikt alle functionaliteiten binnen HUbl, zo wordt het Forum niet altijd gebruikt en verloopt de communicatie via mail en Sharepoint. Het lijkt dan net of HUbl er een beetje bijhangt. “Je merkt wel dat de docent die zorgt voor interactie in het leerproces je echt uitdaagt. En dat zet mij in beweging.”
Ontwikkelaar Hans van Bergen over HUbl
“HUbl is samen met docenten ontwikkeld vanuit het perspectief van de leerprocessen van de student. Functionaliteiten in HUbl zijn daardoor het gevolg van de vraag van docenten en niet een gegeven van het systeem. Met andere woorden: een Forum zit in HUbl omdat er vraag naar was, niet omdat de ontwikkelaars vonden dat er een Forum in een leeromgeving hoort. Zo heeft het om dezelfde reden ook lang geduurd voordat er vraag naar een blog-functionaliteit was.”