Lerarentekort en digitalisering

De geluiden over het lerarentekort zwellen aan. Leraren uit het zuiden worden ingezet in het onderwijs; op twitter komen tabellen voorbij met alarmerende getallen. In Utrecht hebben 35 koepels en scholen het Onderwijspact opgezet om o.a. dit vraagstuk te tackelen. Vanochtend berichtte het AD-regio Utrecht over het tekort. Met een pakkende kop: de leerkrachten in de klas worden vervangen door les via de computer. Een simplificatie van het probleem. En prompt stond twitter bol van de kort-door-de-bochtkreten als uberfication; armoede in het onderwijs; onderwijsrobots.

Vooropgezet: Onderwijspact heeft het niet over het (volledig) vervangen van de docent door de computer. De leerkracht is en blijft een onvervangbare factor. Als geen ander kan die inschatten, overdragen, weten wat nodig is, de juiste vraag stellen, en vooral de interactie met studenten aangaan. Digitalisering, want daar hebben we het over, kan wel ondersteunend zijn aan de docent. Het vak verrijken, en ruimte geven aan de docent voor talentontwikkeling. Eén van onze docenten zegt: “Digitalisering is een hulpmiddel om in onderwijs te differentiëren en zo persoonlijke aandacht voor de leerling te vergroten. Met digitale hulpmiddelen is het mogelijk om ieder leerling op elk moment te kunnen zien en te kunnen volgen”.

Ga op zoek naar de mogelijkheden van digitalisering. Onderzoek (bij ons naar VR-inzet) laat dat (op een klein, onderzocht, stukje) al zien. Daarmee kunnen we ruimte creëren. En dat is heel wat anders dan uberfication van het leraarschap.

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *