SITE 2018: een paar gedachten
SITE 2018 zit er weer op en het was een inspirerende week. Een aantal sprekers vertelde op zich niets nieuws, maar zette een paar zaken wel weer eens helder op een rijtje.
Zo heeft Karen Cator van ‘Digital Promise’ een vijftal uitgangspunten voor powerful learning
1. Het moet Autentiek zijn
2. Je moet samenwerken in een team
3. Er moet ruimte zijn om iets te ontdekken
4. Je voelt je verantwoordelijk, eigenaar van het probleem met een beroep op creativiteit
5. Maak het persoonlijk
In de Keynote van Richard Calutta, president van ISTE (International Society for Technology in Education), stelt hij dat in China al 30 universiteiten uitsluitend met AI bezig zijn. Als we mee willen blijven doen, zullen we meer ons best moeten doen!
De meeste uitdagingen in het onderwijs zijn volgens Richard te gecompliceerd om in je eentje te bevatten. Communities zijn dus een voorwaarde voor begrip en ontwikkeling.
Een erg goede sessie was het panel rond “Multiple perspectives on strengthening the ability of teacher education programs to prepare teacher candidates to integrate technology” Een prikkelende vraag in de discussie was ‘kun je creativiteit leren?’ Je kunt het wel stimuleren natuurlijk. Bijvoorbeeld door de vraag te stellen: “Bedenk eens vijf manieren om een paperclip te gebruiken, anders dan waar hij voor gemaakt is?” Zo kun je ook met technologie in het onderwijs creatief omgaan.
Kun je, bijvoorbeeld, techniek gebruiken om mensen kennis te laten maken met andere culturen?
Met een voldaan gevoel keren we weer huiswaarts…