Studenten: toepassing van het didactisch concept
In steeds meer cursussen moeten studenten het didactisch concept; de HU-visie en de onderliggende didactiek gaan toepassen in hun eigen lesontwerpen. Deze ‘dubbele bodem’ in onze cursussen is natuurlijk van groot belang. Reden dus om hier een project van te maken: studenten ontwerpen onderwijs, binnen een bekende digitale leeromgeving, maar dan binnen een studentvariant.
In december zijn een aantal mensen van de lerarenopleiding aan de slag gegaan met dit project. Zij werken er hard aan om in zowel de bachelor als de master voldoende cursussen te hebben die deze ‘dubbele bodem’ zichtbaar maken. Binnen het project wordt ook de technische kant mogelijk gemaakt voor studenten een pilot met het zogenaamde ‘stHUbl’, HUbl voor studenten. Echter, als onze cursussen een dubbele bodem zichtbaar moeten maken waarin het didactisch concept vertegenwoordigd wordt, geoefend en getoetst, moeten onze eigen cursussen hierin een voorbeeld zijn volgens het ‘practise what you preach’ principe.
Hoe je dat het handigst kunt doen? Er is een blendedscan ontworpen waaraan de docenten hun cursus kunnen evalueren. Gewoon door jezelf, of samen met collega’s. Dat laatste is dan ook meteen een mooie vorm van peer-feedback.