Tulevaisuuden oppimisen
Wees gerust: alleen de titel is in het Fins.
Voor wie altijd al een keer met Finse en Britse onderwijscollega’s over onderwijs van de toekomst wilde nadenken was daar vlak voor de zomervakantie de ultieme kans. Het HU Summer learning lab, een pilot-initiatief dat gestart is vanuit het programma onderwijsinnovatie in samenwerking met het Expertisecentrum Docent hbo en twee van onze Carpe partners. Doel: netwerken, internationale uitwisseling aangaande onderwijsinnovatie en verkennen van mogelijke routes voor het behalen van de basiskwalificatie onderwijs ontwerpen en/of uitvoeren.
Deze Carpe tweedaagse ging op 27 juni 2016 van start in Utrecht, Turku en Manchester. Het was een blended pilot met partners uit GB en Finland waarbij verschillende leeromgevingen zijn gebruikt: online, face-to-face (f2f) en de HU online leeromgeving HUbl. Het raamwerk van het programma stond van te voren min of meer vast en is voorbereid samen met de partners. De inhoud en invulling van de twee dagen werd (grotendeels) bepaald door de leervragen van de deelnemers met een ‘couleur locale’. Deelnemers en facilitators verdeelden zich over de drie locaties, wat al een leeromgeving op zichzelf was. Want de voertaal was Engels, en af en toe hoorde je wat Nederlandse termen en (voor mij) onbegrijpelijk Fins, die vervolgens natuurlijk weer vertaling nodig hadden naar het Engels.
Twee f2f dagen dus om met internationale partners samen te werken aan het leren van de toekomst, het ontwerpen van leeromgevingen, nieuwe technologie en moderne pedagogiek en last but not least de veranderende rol van de docent. Netwerken met docenten. Zelf bleef ik als 1 van de facilitators, tevens gastvrouw in Utrecht, waarin door de groep co-design for future learning o.l.v. Ilya Zitter en Theo v.d. Boogaart hard is gewerkt aan ontwerpvraagstukken. Bekende ontwerpmodellen zoals het spinnenweb van v.d. Akker en hybride leeromgevingen passeerden de revue. Design thinking en customer journeys kwamen eveneens aan bod. Deelnemers gingen erop uit om potentiële gebruikers op te zoeken en zich te laten inspireren door mooie plekjes in en rondom de Uithof. We namen ook de tijd om scenario’s van competenties van docenten onder de loep te nemen, en bestudeerden verschillende Future Scenario’s for Higher Education. Welke future work skills heeft een docent nodig?
Heel fijn was dat er ook voldoende tijd is ingeruimd om te ontspannen tijdens de maaltijden en een boottochtje over de Utrechtse grachten. Voor wie meer wil weten (in slecht Nederlands): er is volop getwitterd, geperiscoopd, getumblrd en gepadlet. En dit alles krijgt nog een vervolg, hierover later meer!