Onderwijs eerst!

Tijdens Canvascon afgelopen oktober waren er eigenlijk maar twee presentaties die de moeite waard waren.

De eerste was die van Jessica Jones, Digital learning manager aan het Royal college of Music in Londen. Het Royal College of Music is een topconservatorium in Europa en de wereld en heeft zo’n 600 studenten en 300 docenten. Velen daarvan zijn wereldberoemde muzikanten, die gedreven zijn hun kennis en ervaring te delen met een nieuwe generatie. Hun tijd is beperkt en die wordt niet verspild aan nutteloze cursussen “hoe te werken met Canvas”.
In het werk van Jessica zijn docenten altijd in the lead. De digitale omgeving moet een uitbreiding, ondersteuning of innovatie van het bestaande onderwijs zijn. Alles wordt steeds in het perspectief van leren gezet wordt. Implementatie van Canvas is geen doel, integendeel, het gaat om het verbeteren van het leereffect.
Jessica is begonnen met ruim twintig vrijwilligers van de docenten en hun enthousiasme werkt aanstekelijk, zodat nu aanzienlijk meer docenten ermee aan de slag willen.
Doel van de innovatie is ’empowering the teacher’

Robbie Delaere doceert audiovisueel ontwerp aan de Erasmus Hogeschool Brussel. Zijn stelling is: “Als iets niet werkt, ga je het nooit meer gebruiken”. We kennen daarvan allemaal voldoende voorbeelden uit eigen ervaring. Zijn studenten krijgen heldere, maar complexe opdrachten en maken gebruik van Canvas, als dat werkt. Ook bij Robbie staat het onderwijs en de didactische aanpak voorop. Techniek volgt, al is in zijn studierichting techniek uiteraard heel belangrijk.

Beide presentaties lieten duidelijk zien, dat alleen als het onderwijs centraal wordt gesteld, implementatie van een digitale leeromgeving een kans van slagen heeft.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *