Virtual Reality om te leren presenteren: een exploratieve studie

Leren presenteren wordt gezien als een essentiële vaardigheid die veel kan opleveren. Zo essentieel dat het zelfs ook genoemd wordt als 21st centrury skills! Presenteren is al echter al jaren, wat heet, eeuwenlang, een ‘to have asset’: want al in de tijd van de oude Grieken was hier al volop aandacht voor met bijv de ‘Ars Rhetorica’ en de 7 verhaalfasen van Aristoteles. In die dagen was het echter direct oefenen voor publiek, nu hebben we Virtual Reality. Welk effect VR kan hebben op het aanleren van vaardigheden, zoals presentatievaardigheden, en of die vaardigheden ontwikkeld kunnen worden, dát was nog niet bekend.

Stan van Ginkel, docent en onderzoeker bij de HU, was hier nieuwsgierig naar. In het voorjaar van 2017 heeft hij, in samenwerking met Ordina, een experimentele studie uitgevoerd, onder 36 eerstejaars studenten, waarbij studenten presenteren in een virtuele omgeving. Presteren zij beter na de oefening met VR? Hoe waarderen de studenten zo’n oefening eigenlijk? En hoe ervaren ze de feedback op basis van het VR-systematiek?

Stan presenteert de onderzoeksresultaten van deze exploratieve studie in juni op de Onderwijs Research Dagen (2017) in Antwerpen.

Wil je meer weten over dit onderzoek?

Raadpleeg ResearchGate voor onderstaande publicaties: https://www.researchgate.net/profile/Stan_Ginkel

• Van Ginkel, S., Gulikers, J., Biemans, H., & Mulder, M. (2015a). Towards a set of design principles for developing oral presentation competence: A synthesis of research in higher education. Educational Research Review, 14, 62-80.
  • Van Ginkel, S., Gulikers, J., Biemans, H., & Mulder, M. (2015b). The impact of the feedback source on developing oral presentation competence. Studies in Higher Education, 1-15.
  • Van Ginkel, S., Gulikers, J., Biemans, H., & Mulder, M. (2016). Fostering oral presentation performance: does the quality of feedback differ when provided by the teacher, peers or peers guided by tutor?. Assessment and Evaluation in Higher Education, 1-14.

Stan kun je bereiken via:  Stan.vanginkel@hu.nl of T 06-24488341

Een reactie