
OEB2016: Ownership of learning
‘Berlijn’ staat er garant voor: veel nieuwe inzichten, vele perspectieven, vele voorbeelden en opzwepende verhalen. Je krijgt al snel het gevoel dat ‘het hier gebeurt’, […]
Continue reading »‘Berlijn’ staat er garant voor: veel nieuwe inzichten, vele perspectieven, vele voorbeelden en opzwepende verhalen. Je krijgt al snel het gevoel dat ‘het hier gebeurt’, […]
Continue reading »Dinsdag 24 januari vond de conferentie Gamedidactiek plaats. Er werden 100 mensen verwacht, maar met 175 inschrijvingen en nog een royale wachtlijst, was de ruimte […]
Continue reading »Afgelopen maand 16 december 2016 promoveerde Nynke Bos (onderwijskundig onderzoeker bij Universiteit Leiden) met haar proefschrift ‘Effectiveness of Blended Learning – factors facilitating effective behavior […]
Continue reading »In steeds meer cursussen moeten studenten het didactisch concept; de HU-visie en de onderliggende didactiek gaan toepassen in hun eigen lesontwerpen. Deze ‘dubbele bodem’ in onze […]
Continue reading »Een lokaal met een bord ervoor. Een klassieke klasopstelling die je eigenlijk nog overal tegenkomt. Soms is het een krijtbord, vaker een white board, maar […]
Continue reading »Weet u dat de jongeren van deze tijd straks gemiddeld 10-14 banen hebben gehad vóór hun 38e? En dat aanpassingen in een curriculum doorgaans langer […]
Continue reading »Het is waarschijnlijk het meest weggestreepte woord op de buzzwords-bingo van het Online Educa Berlin 2016: Learning Analytics. Andere bingo-knallers waren: Personal Learning, Blended Learning, […]
Continue reading »In welk vakgebied gaat het niet over technologie, en over de impact die dat heeft op het vakgebied? De lezingen en workshops tijdens dé Onderwijsdagen […]
Continue reading »Wie is die leraar die ICT goed inzet in het onderwijs? Moet die alle tools en apps kennen? Of gaat het alleen om het kunnen […]
Continue reading »Al jaren geeft hij presentaties over de inzet van games in lessen; nu verschijnt zijn boek. Gamedidactiek, een onderwerp waar Martijn Koops, lerarenopleider natuurkunde, enorm door […]
Continue reading »In het trappenhuis van de FE komt het rumoer je al tegemoet: hier wordt gewerkt. Gewerkt aan en met games, padlets, google glass en meer. […]
Continue reading »Afgelopen jaar heeft PABO-docent Jeanet Visser een onderzoek afgerond in het kader van haar masteropleiding Leren en Innoveren. Kernvraag was: Hoe kun je met je […]
Continue reading »Wees gerust: alleen de titel is in het Fins. Voor wie altijd al een keer met Finse en Britse onderwijscollega’s over onderwijs van de toekomst […]
Continue reading »Stephanie Edwards, lerarenopleider Engels: “Door blended lessen te ontwerpen leer je op een totaal andere manier denken: je werkt vanuit doelen in plaats vanuit inhoud. […]
Continue reading »“We hebben geleerd vanuit de didactiek te denken, dan zien we daarna wel hoe we ICT en lokalen etc. daarop inrichten”, is één van de […]
Continue reading »